Showing 1 Result(s)
Bloom light module designed by Dries Bovijn at Mother

Bachelor NMCT

In 3 jaar tijd studeerde ik af aan Howest, de hogeschool van West-Vlaanderen. De Bachelor die ik daar volgde, New Media & Communication Technology, is de meest vooruitstrevende Technologie richting in Vlaanderen. Ze zijn dapper genoeg om Internet of Things (IOT), Artificial Intelligence, web ontwikkeling en app design in 1 richting aan te snijden. Ik studeerde er af als ‘Smart Technology creator’. Dat is een dure omschrijving voor iemand die artificiële intelligentie integreert in IOT apparaten. Hieronder een voorstelling van de projecten waar ik het meest fier op ben.


Bachelorproef | Hoe kan artificiële intelligentie een meerwaarde bieden om lawines te voorspellen?

Lawines zijn een groot gevaar in skioorden. ‘S winters sterven in de Alpen ongeveer 250 mensen aan deze natuurfenomenen. Naast lawinedoden zijn er duizenden die er angst voor hebben.

Onderstaande foto geeft de lawine gevarenschaal weer.

Europese lawine gevarenschaal
https://lauegi.conselharan.org

Met behulp van Keras en Tenserflow ontwikkelde ik een A.I. algoritme dat deze niveau’s kan voorspellen. Op dit moment (2019) gebeurd dit uitsluitend manueel door lawine experts. Zij gaan de stabiliteit van de sneeuwlaag met de hand opmeten. Het algoritme gebruikte relatief simpele weerfactoren die gratis online beschikbaar zijn. Doch zijn ze allemaal relevant voor lawines.

  • Nieuw bijgevallen sneeuwlaag
  • Wind snelheid en richting
  • Luchttemperatuur
  • Zonnesterkte
  • Vochtigheidsgraad

Om een minimum valuable product te maken, gebruikte het algoritme weerdata uit Tirol van 150 dagen opgenomen gegevens.

Nu komt het leuke, het model behaalde een accuraatheid van 71%. Dat wil zeggen dat in 71% van de gevallen het algoritme het lawineniveau juist verspeld had. En dit met simpele weerfactoren. Het resultaat toont aan dat er, zonder extra investeringen en een beetje expertise van een skifanaat uit België, al een vrij hoge accuraatheid kan bekomen worden. Beeld je in wat er mogelijk is als het algoritme toegang heeft tot hoogwaardige data en veel expertise van weeranalisten …


App design | Bowers & Wilkins PX

Voor het vak ‘Create’ ontwikkelde ik een onboarding flow voor de nieuwe Bowers & Wilkins PX koptelefoon. Een vriend van mij had die toen net aangekocht. We moesten in 4 schermen uitleggen wat je met de applicatie kon doen.


Internet of things | Bloom

Bloom is een Full-spectrum planlicht met een strak design die dat extra tikkeltje zonlicht geeft aan binnenplanten. De klant wou dat we zijn licht ‘slim’ maakte. Daarom zijn we aan de slag gaan met een ESP32 microprocessor en schreven we een Arduino programma om het lichtinterval in te stellen.

We wouden ervoor zorgen dat het plant licht overal in je thuisnetwerk controleerbaar was. Daarom moest de microcontroller eerst connectie maken met het thuisnetwerk. De flow ging als volgt:

  1. Verbindt met het access point van de microcontroller
  2. Geef je naam en email in
  3. Selecteer het netwerk waarmee je de microcontroller wilt verbinden
  4. Vul het paswoord in van dat netwerk
  5. Met success is de microcontroller geconcentreerd met het netwerk.
  6. Surf naar http://bloom.local/

(In samenwerking met: Ashley Van Laer)


Internet of things | Lucid

Een ander IOT project was in samenwerking met Jody Torfs, een studente Industrieel Product Ontwerp (IPO). Zij zorgde voor de hardware van een longboard, waarvoor wij een Android applicatie schreven.

Lucid is een longboard dat je van A tot B brengt met een ingebouwde slimme processor. Je stelt op voorhand je eindbestemming in, je stopt je smartphone terug in je broekzak, en tijdens je rit geeft het longboard met LED lichtsignalen aan waar je naartoe moet. Zo kan je je in stijl door de stad begeven.

(In samenwerking met Ashley Van Laer, Lucas Titeca, Jody Torfs)


Mixed Reality | Hologram chess

Mixed Reality is zoals Virtual Reality, maar de objecten die je ziet in Virtual Reality zijn nu geprojecteerd in de echte omgeving rond jou.

Samen met Lucas Titeca maakte wij een applicatie in Unity voor kinderen, die in het reuzegroot kunnen schaken. Een beetje Harry Potter stijl. Na het bouwen van het schaakalgoritme in C#, implementeerden we de code in Unity, we voegden objecten toe en zorgden voor een makkelijke User Experience. De pionnen konden zelfs verzet worden door middel van voice commands.